Έχεις μια ιστορία που κουβαλάς μέσα σου;
Θέλεις να ανακαλύψεις πώς οι εμπειρίες μας – μικρές και μεγάλες – μπορούν να γίνουν ζωντανό θέατρο;
Στους Καλημεριάνους της Κύμης, ξεκινά ένα μοναδικό εργαστήριο θεάτρου όπου οι φωνές μας ενώνονται. Μαζί θα δημιουργήσουμε μια διαδρομή που συνδέει το παρελθόν, το παρόν και το μέλλον της κοινότητάς μας. Τι θα κερδίσεις μέσα από το ταξίδι αυτό;
Θα μάθεις να αφηγείσαι και να ακούς ιστορίες με προσοχή και τρυφερότητα.
Θα δώσεις μορφή στις εμπειρίες σου με θεατρικά εργαλεία και δημιουργικότητα.
Θα νιώσεις τη δύναμη της ομάδας, της συνεργασίας και της εμπιστοσύνης.
Θα καλλιεργήσεις ενσυναίσθηση και θα δεις την κοινότητα με νέα μάτια. Οι στόχοι μας:
Να αναδείξουμε τις ιστορίες της Κύμης.
Να ενώσουμε γενιές και εμπειρίες.
Να μεταμορφώσουμε αριθμούς και στατιστικά σε ανθρώπινα πρόσωπα και ζωντανές φωνές.
Να φτιάξουμε όλοι μαζί μια θεατρική πράξη που ανήκει στην κοινότητά μας. Πού; Σχολείο Καλημεριάνων
Έναρξη: Παρασκευή 17 Οκτωβρίου 2025, ώρα 18.00
Συχνότητα: Κάθε εβδομάδα, κάθε Παρασκευή 3 ώρες δημιουργικής συνάντησης. Συνολικά 32 συναντήσεις έως τον Ιούνιο του 2026
Συμμετοχή: 20 €/μήνα για κάλυψη λειτουργικών εξόδων
Εμψυχωτής: Ιωσήφ Βιβιλάκης
Δήλωσε συμμετοχή εδώ: https://forms.gle/jKuvx3xjf9Z99o2t9
Έλα μαζί μας. Γιατί το θέατρο είναι μεταμόρφωση – κι αυτή η μεταμόρφωση ξεκινά από τις ιστορίες μας.
Ποιος είναι ο Ιωσήφ Βιβιλάκης
Από το 1998 έως το 2022 μέλος του διδακτικού προσωπικού του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, όπου πρόσφερε τις υπηρεσίες του από τη βαθμίδα του λέκτορα έως τη βαθμίδα του Καθηγητή. Αναπληρωτής πρόεδρος του Τμήματος (2017-2019) και πρόεδρος (2020- 2022).
Γεννήθηκε στην Αθήνα. Πτυχιούχος της Θεολογικής Σχολής και του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών. Το 1996 απέκτησε τον τίτλο του διδάκτορα του ιδίου Πανεπιστημίου με την εργασία «Θεατρική ορολογία στους πατέρες της εκκλησίας. Συμβολή στη μελέτη της σχέσεως εκκλησίας και θεάτρου». Το έτος 2007-8 του απονεμήθηκε ερευνητική υποτροφία από το πανεπιστήμιο του Princeton (Stanley J. Seeger Visiting Research Fellow).
Έχει διευθύνει τις εκδηλώσεις πολιτισμού «Τεχνών επίσκεψις» που πραγματοποιήθηκαν υπό την εποπτεία του Πρύτανη καθηγ. Γεωργίου Μπαμπινιώτη στο Παλαιό Πανεπιστήμιο της Πλάκας (2001-2003). Αρθρογραφεί στον ημερήσιο και περιοδικό τύπο και έχει συνεργαστεί με την εφημερίδα Kαθημερινή γράφοντας βιβλιοκριτική. Τακτικός συνεργάτης του λογοτεχνικού περιοδικού «Φρέαρ». Διετέλεσε μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του Εθνικού Θεάτρου (2015- 2016).
Έχει διδάξει τα μαθήματα «Ιστορία Ευρωπαϊκού Θεάτρου Α ́: Από τον Μεσαίωνα στην Αναγέννηση», «Θεατρική Αγωγή», «Το θεατρικό πρόγραμμα», «Η τέχνη του Καραγκιόζη» και ειδικά μαθήματα για το θέατρο σκιών, επιλεγόμενα μαθήματα και σεμινάρια με θεματική από το θρησκευτικό θέατρο και την πρόσληψη του μεσαιωνικού θεάτρου στη νεώτερη εποχή, καθώς και τα μαθήματα «Ιστορική και Φιλολογική προσέγγιση των θεατρικών πηγών» και «Εκδοτική κειμένων» στο μεταπτυχιακό πρόγραμμα σπουδών του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών του ΕΚΠΑ. Έχει δημιουργήσει το Πρόγραμμα Διδακτικής και Παιδαγωγικής Επάρκειας και έχει διδάξει τα ειδικά μαθήματα «Εργαλεία του θεάτρου στην εκπαίδευση» και «Ο θεατρολόγος εμψυχωτής».
Αυτοτελείς εκδόσεις
* «Η θεατρική ορολογία στους πατέρες της Εκκλησίας. Συμβολή στη μελέτη της σχέσεως Εκκλησίας και Θεάτρου» (διατρ.), Πανεπιστήμιο Aθηνών, Tμήμα Θεατρικών Σπουδών, Aθήνα 1996 (δακτυλ.).
* Μ. Καραγάτση, «Κριτική θεάτρου, 1946-1960.», Πρόλογος Κώστας Γεωργουσόπουλος. Εισαγωγή-Επιμέλεια: Ιωσήφ Βιβιλάκης, έκδοση Βιβλιοπωλείον της «Εστίας», Αθήνα 1999.
* Θεατρική αναπαράσταση στο Βυζάντιο και τη Δύση στη σειρά: «Το Βυζάντιο και οι ξένοι Β ́» [4], Υπεύθυνες: Βαρβάρα Δεληβοριά-Κουταβά, Αθηνά Κόλια- Δερμιτζάκη, έκδοση Ίδρυμα Γουλανδρή-Χορν, Αθήνα 2003.
* Μολιέρου, «Οι κατεργαριές του Σκαπέν», Μετάφραση Φώτη Κόντογλου. Επιμέλεια Ιωσήφ Βιβιλάκης, Εισαγωγή: Ιωσήφ Βιβιλάκης-Ιφιγένεια Μποτουροπούλου, εκδόσεις Αρμός, Αθήνα 2004.
* «Για το ιερό και το δράμα. Θεατρολογικές προσεγγίσεις.» Πρόλογος: Βάλτερ Πούχνερ, εκδ. Αρμός, Αθήνα 2004.
* «Κωμωδία ήτοι Έργα και καμώματα του μιαρού ψευδασκητού Αυξεντίου του εν τω Κατιρλίω και των ασεβεστάτων και αθέων εκείνου μαθητών οπαδών και διδασκάλων ή Αυξεντιανός μετανοημένος (1752). Φιλολογική έκδοση, Εισαγωγή, Σχόλια, Γλωσσάριο.»Ερευνητικό Πρόγραμμα: Το ελληνικό θέατρο στην εποχή του Μεσαίωνα, της Αναγέννησης και της Τουρκοκρατίας [5]. Ακαδημία Αθηνών, Αθήνα 2010.
Στην εργασία «Το κήρυγμα ως performance» (Αρμός, Αθήνα 2013) με παραδείγματα από κορυφαίους ιεροκήρυκες της μεταβυζαντινής γραμματείας αναζητά τις παραστασιακές αξίες του κηρύγματος, τη σύνθεση των ακροατηρίων, την αλληλεπίδραση της σύναξης με τον ομιλητή και τους τρόπους επικοινωνίας με μία τέχνη κατ ̓ εξοχήν προφορική και σωματική. Το βιβλίο έχει διακριθεί με το Βραβείο Κριτικών Θεάτρου και Μουσικής 2013-14 της Ένωσης Ελλήνων Θεατρικών & Μουσικών Κριτικών.
Στο πρόσφατο βιβλίο που επιμελήθηκε «Θέατρο-Τραύμα-Θεραπεία» (Αρμός, 2023) εξερευνούνται οι ιαματικές διαστάσεις του θεάτρου. Ο τόμος περιλαμβάνει 57 κείμενα και μαρτυρίες για τον θεραπευτικό χαρακτήρα του δράματος και του θεάτρου στις ποικίλες μορφές και εφαρμογές τους από την πλευρά του ερμηνευτή-καλλιτέχνη, από την πλευρά του θεατή και από την πλευρά του θεραπευτή μέσω τέχνης.
Iδρυτής της επιστημονικής και καλλιτεχνικής ομάδας «Οθόνιον» η οποία δημιουργήθηκε στο Πανεπιστήμιο, αλλά σύντομα ανοίχτηκε στην πόλη της Αθήνας με παραστάσεις θεάτρου σκιών στον δρόμο, σε σχολεία και στις φυλακές. Έχει γράψει το δραμάτιον «Ο Καραγκιόζης νεκροθάπτης« (2017), το ιερό δράμα «Φιλοθέη η αρχοντοπούλα των Αθηνών» (2019), το πατριωτικό δράμα «Μακρυγιάννης» (Μουσείο Νεότερου Ελληνικού Πολιτισμού στο πλαίσιο της επιστημονικής ημερίδας «Το πατριωτικό δράμα του θεάτρου σκιών» 23/12/ 2021 και στο Θεάτρο Αλκμήνη το 2022). Το 2021 παρουσίασε για πρώτη φορά τη σάτιρα του ύστερου Βυζαντίου «Σπανός», στο πλαίσιο του προγράμματος «Όλη η Ελλάδα ένας πολιτισμός» (Ιερά Μονή Δαφνίου 27/9/2021) και το 2024 την τραγωδία «Η θυσία του Ιεφθάε» του Καισάριου Δαπόντε. Όλες οι παραστάσεις παρουσιάστηκαν από την ομάδα «Οθόνιον» και έλαβαν εξαιρετικές κριτικές. Είναι μέλος και επιστημονικός συνεργάτης της ομάδας «Δρόμος με δέντρα» (Baumstrasse) της Μάρθας Φριντζήλα. Ιδρυτής του Φεστιβάλ «Της Τέχνης τα Ιάματα». Διετέλεσε μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του Εθνικού Θεάτρου (2015-2016).