Ιστορική ειδική συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Δήμου Κύμης – Αλιβερίου για τον Οδικό Άξονα Χαλκίδα – Αλιβέρι – Κύμη
Με πρωτοβουλία του Δημάρχου Κύμης – Αλιβερίου, Νίκου Μπαράκου, πραγματοποιήθηκε την Τρίτη 2 Δεκεμβρίου, μια ιστορική ειδική συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου με ευρύτατη συμμετοχή κυβερνητικών παραγόντων, περιφερειακών και δημοτικών αρχών, υπηρεσιών και φορέων της Εύβοιας. Αντικείμενο της συνεδρίασης ήταν η υφιστάμενη κατάσταση και οι προοπτικές του οδικού άξονα Χαλκίδας – Αλιβερίου Κύμης, ενός έργου κρίσιμου για την ασφάλεια, την ανάπτυξη και τη συνοχή της Νότιας Εύβοιας.
Στη συνεδρίαση συμμετείχαν ο Υφυπουργός Παρά τω Πρωθυπουργώ, Θανάσης Κοντογεώργης, ο Περιφερειάρχης Στερεάς Ελλάδας, Φάνης Σπανός, ο Αντιπεριφερειάρχης Π.Ε. Εύβοιας, Γιώργος Κελαϊδίτης, οι βουλευτές Εύβοιας Θανάσης Ζεμπίλης, Κωνσταντίνα Καραμπατσώλη, Κατερίνα Καζάνη, Συμεών Κεδίκογλου. Παρόντες ήταν επίσης ο Δήμαρχος Ερέτριας, Νικόλαος Γουρνής, ο Δήμαρχος Σκύρου, Κυριάκος Αντωνόπουλος, ο Αστυνομικός Διευθυντής Εύβοιας Ταξίαρχος Κωνσταντίνος Πελεκάνος, μαζί με πλήθος αυτοδιοικητικών, υπηρεσιακών και εκπροσώπων φορέων.

Στην εισαγωγική του τοποθέτηση ο Δήμαρχος, Νίκος Μπαράκος, τόνισε μεταξύ άλλων:
«Η ανάγκη για τη σύγκληση αυτού του Δημοτικού Συμβουλίου, νομίζω, καταδεικνύεται και από τη σημερινή παρουσία όλων μας εδώ. Για το Δήμο Κύμης Αλιβερίου, αλλά και για τη Νότια Εύβοια, το ζήτημα του οδικού άξονα είναι το κορυφαίο ζήτημα που μας απασχολεί εδώ και δεκαετίες. Θα μπορούσαν να το ιεραρχήσουν στην πρώτη θέση και ως δεύτερο να βάλουμε το φράγμα των Μανικίων. Δυστυχώς, κανείς μας δεν μπορεί να είναι ικανοποιημένος από το γεγονός ότι επί δεκαετίες δεν έχει γίνει σχεδόν τίποτα. Το μεγαλύτερο πρόβλημα δεν είναι ότι τα έργα δεν προχώρησαν· είναι ότι δεν υπήρξε ποτέ ένα ξεκάθαρο, ολοκληρωμένο και κοινά αποδεκτό σχέδιο για το τι ακριβώς πρέπει να γίνει ώστε το ζήτημα αυτό να λυθεί οριστικά.
Η περιοχή μας στερείται ασφαλών οδικών υποδομών, βιώνει καθημερινά κινδύνους, μετρούμε ανθρώπινες απώλειες και τροχαία ατυχήματα, ενώ ταυτόχρονα χάνονται ευκαιρίες ανάπτυξης και προοπτικής για τον τόπο μας. Έχουμε έναν τόπο πανέμορφο, με έντονη τουριστική δυναμική, με ενεργειακό κέντρο στο Αλιβέρι, με αναπτυσσόμενες περιοχές προς Κύμη και με ένα λιμάνι εθνικής σημασίας -όχι επειδή το λέμε εμείς, έτσι το χαρακτηρίζει η Πολιτεία διαχρονικά- το οποίο παραμένει αναξιοποίητο. Θέλω να τονίσω ξεκάθαρα: η πρωτοβουλία μας δεν έχει ούτε αντιπολιτευτικό χαρακτήρα ούτε πολιτικές σκοπιμότητες. Αυτό που μας ενδιαφέρει είναι να ενώσουμε δυνάμεις. Να καθίσουμε όλοι μαζί και να διεκδικήσουμε αυτά που δικαιούται η περιοχή μας και που δεν έλαβε τόσα χρόνια. Η σημερινή συνεδρίαση σίγουρα δεν είναι μια συνεδρίαση που θα λύσει τα προβλήματα όλα, αλλά είναι μια αφετηρία από την οποία μπορούμε όλοι μαζί, συνεργαζόμενοι, να προτάξουμε τις καλύτερες λύσεις και να διεκδικήσουμε τις χρηματοδοτήσεις που μας αναλογούν. Η Νότια Εύβοια δεν μπορεί να περιμένει άλλο».
Στη συνέχεια πήρε τον λόγο ο Γενικός Γραμματέας του Δήμου, Γιώργος Μαθιουδάκης, ο οποίος με μια εκτενή και απολύτως τεκμηριωμένη εισήγηση, ανέδειξε με σαφήνεια ότι η περιοχή βρίσκεται κυριολεκτικά στο μηδέν ως προς την ωριμότητα των έργων του οδικού άξονα. Όπως προέκυψε από την παρουσίαση, ο οδικός άξονας παραμένει απαράλλακτος εδώ και σαράντα χρόνια· πολλές μελέτες είναι ληγμένες, ημιτελείς ή ανενεργές, ενώ απουσιάζει παντελώς ένας ενιαίος στρατηγικός σχεδιασμός που να καθορίζει βήμα-βήμα τη σειρά των έργων, τις ωριμότητες και τις απαιτούμενες χρηματοδοτήσεις. Παράλληλα, το Λιμάνι της Κύμης – παρότι χαρακτηρίζεται από το κράτος ως λιμένας εθνικής σημασίας – δεν διαθέτει τις αναγκαίες οδικές υποδομές που θα του επέτρεπαν να λειτουργήσει αναπτυξιακά για την περιοχή.
Διαβάστε ολόκληρη την εισήγηση εδώ.
Δεσμεύσεις Κυβέρνησης
Ιδιαίτερη βαρύτητα είχε η παρέμβαση του Υφυπουργού Παρά τω Πρωθυπουργώ, Θανάση Κοντογεώργη, ο οποίος, αφότου παρακολούθησε τις τεχνικές εισηγήσεις και τις τοποθετήσεις των αυτοδιοικητικών και βουλευτών, δεσμεύτηκε δημόσια ότι ως επόμενο βήμα θα πραγματοποιηθεί άμεσα μια αναλυτική τεχνική συνάντηση με το Υπουργείο Υποδομών, με συμμετοχή της τοπικής αυτοδιοίκησης και των υπηρεσιών. Όπως δήλωσε χαρακτηριστικά, «χρειάζεται ως επόμενο βήμα μια τεχνική συζήτηση με το Υπουργείο Υποδομών και με τη δική σας συμμετοχή. Θα την προκαλέσω άμεσα, ώστε να δούμε πού βρισκόμαστε και να κάνουμε μια ρεαλιστική συζήτηση για τα επόμενα βήματα». Παράλληλα, ο Υφυπουργός τόνισε με σαφήνεια ότι «η κυβέρνηση είναι παρούσα και θα παραμείνει παρούσα στην περιοχή, αλλά και συνολικά στην ελληνική περιφέρεια. Θα κάνουμε αυτό που πρέπει και πιστεύω ότι με συνεργατικό κλίμα μπορούμε να πετύχουμε σημαντικά πράγματα». Στο πλαίσιο αυτό υπογράμμισε ότι η προτεραιοποίηση των επόμενων έργων θα βασιστεί στην ωριμότητα, τον ρεαλισμό υλοποίησης και τη δυνατότητα άμεσης χρηματοδότησης.
Δεσμεύσεις Περιφέρειας
Από την πλευρά της Περιφέρειας, ο Περιφερειάρχης Στερεάς Ελλάδας, Φάνης Σπανός, ανακοίνωσε μια σειρά άμεσων παρεμβάσεων:
• Χρηματοδότηση στοχευμένου έργου οδικής συντήρησης στον οδικό άξονα Χαλκίδας – Λεπούρων, αρχικού προϋπολογισμού 4.000.000 ευρώ.
• Ξεκινούν στο μεταξύ ασφαλτικά στον Περιφερειακό Αλιβερίου και στο Βασιλικό και έργα σήμανσης, ενώ ήδη έγιναν διαγραμμίσεις.
Στις στρατηγικές παρεμβάσεις ανέφερε τα εξής:
• Ξεκίνησε η παράκαμψη Χαλκίδας και αναμένεται η πρόσκληση του Υπουργείου στην Περιφέρεια για την παράκαμψη Βασιλικού.
• Συμπληρώνεται η μελέτη της παράκαμψης Αμαρύνθου με τον κλάδο του «Πελαργού», που έχει ήδη ενταχθεί στο Τεχνικό Πρόγραμμα της Περιφέρειας.
• Προβληματίζει, τόνισε, η μελέτη της παράκαμψης Αλιβερίου – Λεπούρων και χρειάζεται μια παρέμβαση της Περιφέρειας στο Υπουργείο που τη μελετά.
• Είναι ώριμο από τις υπηρεσίες της Περιφέρειας το οδικό έργο Λέπουρα – Οριό – Στόμιο και διεκδικεί τη χρηματοδότησή του.
• Ολοκλήρωση του έργου Στόμιο – Πλατάνα, που έχει ήδη προσφέρει ένα υψηλό επίπεδο ασφάλειας.
«Βρισκόμαστε σε μια συγκυρία θετικών αλλαγών που μπορεί να οδηγήσουν στη ριζική αναβάθμιση ενός οδικού άξονα που δεν τιμά κανέναν! Δουλειά μας είναι, όλοι μαζί να την κάνουμε πράξη, όπως οφείλουμε στους συμπολίτες μας«, επεσήμανε.
Αξίζει να σημειωθεί ότι όλοι οι συμμετέχοντες συμφώνησαν ότι η Νότια Εύβοια παραμένει αδικημένη επί δεκαετίες και ότι ο οδικός άξονας συνιστά το κορυφαίο αναπτυξιακό και κοινωνικό ζήτημα της περιοχής, το οποίο απαιτεί ενιαίο σχεδιασμό, κοινή διεκδίκηση και διαρκή συνεργασία· παράλληλα, δήλωσαν τη δέσμευσή τους να συμμετέχουν ενεργά στην κοινή αυτή προσπάθεια.
Πλαίσιο διεκδικήσεων του Δήμου σε πέντε άξονες
Μετά τις τοποθετήσεις ο Δήμαρχος Νίκος Μπαράκος παρουσίασε το πλαίσιο διεκδίκησης του Δήμου με βάση πέντε κομβικούς άξονες:
1. Να γίνουν άμεσες παρεμβάσεις ασφάλειας στον υπάρχοντα οδικό άξονα Ερέτρια – Αλιβέρι – Λέπουρα – Κύμη, όπως βελτίωση οδοστρώματος, οδοφωτισμού ειδικά σε κόμβους, σημάνσεις, λωρίδες καθοδήγησης, καθαρισμοί, διαπλατύνσεις όπου είναι εφικτό.
2. Να δοθεί προτεραιότητα στην ολοκλήρωση των Μελετών και την Χρηματοδότηση των Έργων των παρακάμψεων στον Άξονα Χαλκίδα – Λέπουρα – Κύμη.
3. Να ενταχθεί κατά προτεραιότητα το οδικό τμήμα Λέπουρα – Λιμάνι Κύμης στο Περιφερειακό Διευρωπαϊκό Δίκτυο (Comprehensive Networks) των ΔΕΔ-Μ και στο Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών όπως προτείνεται και από το Γενικό Χωροταξικό, το Περιφερειακό Χωροταξικό Στερεάς Ελλάδας, το ΓΠΣ Κύμης, το Επιχειρησιακό Σχέδιο του Δήμου Κύμης Αλιβερίου και η ΣΜΠΕ του ΠΕΑΛ Κύμης
4. Να διερευνηθεί νέα χάραξη οδικού άξονα για την απευθείας σύνδεση Χαλκίδας – Κύμης με σκοπό την βέλτιστη αξιοποίηση του Λιμένα Κύμης.
5. Να συσταθεί Διαρκής Επιτροπή παρακολούθησης και προώθησης των ανωτέρω, με μέλη Βουλευτές και εκπροσώπους Α & Β’ Βαθμού Αυτοδιοίκησης.
Παρακολουθήστε ολόκληρο το Δημοτικό Συμβούλιο





